De Belastingsienst eist inzage in mijn medisch dossier, mag dat?

Vanwege mijn buitengewone zorgkosten inzake een aangepast dieet n.a.v. slokdarmkanker, wil de Belastingdienst m.b.t. mijn aangifte inkomstenbelasting 2013, inzage in bepaalde stukken uit mijn medisch dossier van mijn behandelend oncoloog.

Mijn behandelend oncoloog geeft te kennen dit niet te willen en kúnnen doen vanwege zijn beroepsgeheim. Ook ik heb liever niet dat de Belastingdienst inzage krijgt in (delen van) mijn medisch dossier.

Ben ik tóch verplicht hieraan mee te werken?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.8K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mooi voorbeeld van de keerzijde van het elektronisch patientendossier.
Nee, je bent niet verplicht dit toe te staan.
Wat de gevolgen zijn voor je zorgkosten weet ik niet; hopelijk reageert er nog iemand met verstand van belastingen, ik ben heel benieuwd.
(Misschien kun je bij de belastingdienst zelf vragen wat de gevolgen zijn van niet-meewerken?)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Met jouw toestemming mag de oncoloog best je dossier overhevelen naar de belasting. De vraag is natuurlijk of dat slim is. Misschien kan een andere arts inzage in je dossier krijgen en antwoord geven op gerichte vragen van de belastingdienst ? Een verklaring van de behandelende oncoloog ga je niet krijgen, dat wordt nl. ontraden door de beroepsorganisatie van de artsen. Als je geen informatie verstrekt aan de inspecteur loop je het risico dat de belasting je aftrekpost afwijst of vermindert omdat ze die blijkbaar erg vinden afwijken van wat volgens hen gangbaar is.
Castle
10 jaar geleden
@Goos1307
Als je geen grenzen neerlegt dan verschuiven de huidige. Op den duur heb je een maatschappij waarin elke overheidsinstantie in je privézaken kan komen. Termen als 'beroepsgeheim' hebben dan geen waarde meer.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@goos. Als het gaat om zorgkosten voor een dieet, dan dien je dat volgens de gegevens die ik online kan vinden aan te tonen door een verklaring van je arts. Dit gaat veel verder. Als vraagsteller een verklaring heeft van de arts voldoet hij m.i. aan de eisen die de belastingdienst zelf stelt
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vraag eens advies bij het Jurdisch loket, dit vraagt naar meer, helaas heb ik hier ervaring mee.

Het beste antwoord

De Belastingdienst kan natuurlijk nooit inzage van stukken uit het medisch dossier opvragen. En de oncoloog zal terecht dit verzoek afwijzen. In mijn ervaring willen én artsen, met name specialisten, én belastinginspecteurs nog wel eens de methode van 'overkill' toepassen.

Want waar gaat het eigenlijk om. Uw oncoloog heeft een dieet voorgeschreven. Daarvoor bestaat een dieetlijst met aftrekbare diëten inclusief jaarlijks vastgestelde genormeerde bedragen. Zie de dieetlijst verstrekt door de Belastigdienst hieronder.

De patient draait de dieetlijst / dieetverklaring uit. De arts of specialist hoeft UITSLUITEND de dieetverklaring in te vullen (naam patiënt e.d.) het van toepassing zijnde dieetnummer te vermelden c.q. aan te kruisen en zijn handtekening te plaatsen c.q. de verklaring van een stempel te voorzien.

Dat de dieetlijst ingevuld en opgestuurd moet worden naar de Belastingdienst komt vaak voor. En er wordt nogal eens vanuit de medische wereld vanuit de ivoren toren gereageerd van: Met de Belastingdienst heb ik niets van doen. Mijn ervaring is dat huisartsen met de dieetverklaring soepel omspringen en vrijwel altijd geneigd zijn de verklaring in te vullen. Specialisten, de goede niet te na gesproken, reageren soms minder klantvriendelijk.

Mijn mening is dat de patiënt recht heeft op invulling van de dieetverklaring t.b.v. het aantonen van de aftrekpost. Met prijsgeven van privacy gevoelige informatie vanuit het medisch dossier heeft de dieetverklaring niets van doen. Overkill van de inspecteur, gevolgd door hakken in het zand zetten van de specialist.
Met de platgewalste patiënt, u dus, als gedupeerde.
fisbel
10 jaar geleden
Castle
10 jaar geleden
Plusje
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je uitgebreide antwoord.

Andere antwoorden (2)

De Belastingdienst mag niet jouw medisch dossier inzien. Deze heeft er namelijk helemaal niets in te zoeken. De oncoloog heeft gelijk dat deze het medisch dossier niet mag afgeven.
Het is logisch dat de Belastingdienst om toelichting vraagt, aangezien er al potjes beschikbaar zijn voor speciale zorgkosten. Daarom wordt er om toelichting gevraagd, om te voorkomen dat er twee keer wordt geprofiteerd. Kom met een doktersverklaring, dit zou afdoende moeten zijn. Als er specifiek gevraagd is om het medisch dossier, bel dan naar de Belastingdienst om nadere uitleg te vragen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De vraag stellen is hem beantwoorden. Als de belastinginspecteur recht had om jouw dossier in te zien, had hij dat niet hoeven vragen. De inspecteur heeft het recht om te vragen naar de gegevens. De oncoloog heeft een beroepsgeheim en hoeft jouw dossier niet af te geven. Jij zelf kunt je beroepen op een recht op privacy en je bent niet verplicht inzage te geven.

Het is wel raadzaam om je situatie te analyseren voordat je je op je rechten beroept. Jij bent namelijk degene die iets wilt van de belastingdienst. Jij wilt minder belasting betalen. Je hebt kosten gemaakt die je graag wilt aftrekken van je belastbaar inkomen. De inspecteur is daartoe bereid als de medische noodzaak vast staat. Hij (of zij) wil dat controleren. Jij wilt je gegevens niet openbaar maken. Nu is de inspecteur helemaal niet in jou persoonlijk geïnteresseerd, alleen in jou als belastingplichtige. Ook heeft de belastinginspecteur een geheimhoudingsplicht met betrekking tot alle gegevens die hij in de uitoefening van zijn functie onder ogen krijgt. Daarvoor heeft hij een eed afgelegd. Feitelijk is er daarom weinig bezwaar om jouw dossier aan de inspecteur te overhandigen.

Als je erg bang bent om je dossier te overhandigen, bijvoorbeeld als je de belastingdienst niet vertrouwt, je de inspecteur persoonlijk kent, of als je denkt dat inzage ertoe leidt dat de kosten niet mogen worden afgetrokken, kun je ook een dieetlijst maken en die door een arts laten ondertekenen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
fisbel
10 jaar geleden
In mijn antwoord hierboven probeer ik duidelijk te maken dat de hele discussie over inzage in het medisch dossier niet opportuun is. De belastingplichtige wordt intussen wel tot wanhoop gedreven vanwege de overkill aan vragen. Realiseert zich niet dat de brief een gevalletje is van copy-paste. Het opvragen van een medisch dossier is hier gewoon niet aan de orde. Deze overkill aan gevraagde bewijzen gebeurt wel vaker zo is mijn ervaring. Bijvoorbeeld omdat vervoerskosten arts / specialist moeten worden aangetoond en de inspecteur met twee A4-tjes komt wat er allemaal voor deze aftrekpost (mogelijk) moet worden overlegd. Bijvoorbeeld een overzicht van gemaakte extra vervoerskosten (leefkilometers) die bij vervoerskosten vrijwel nooit een rol spelen. Ik heb flink wat keren de brief van de inspecteur gezien waarin gevraagd werd naar het bewijs van het afgetrokken dieet. Altijd volstond een ingestuurde dieetverklaring van de arts / specialist. Logisch, zo is dat ook in de regelgeving opgenomen. De discussie voorzetten over wel of geen inzagerecht in het medisch dossier leidt hier tot zijwegen die het antwoord op de vraag alleen maar verduisteren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als ik de vraag had gekregen van de inspecteur, zou hij best even in mijn medisch dossier mogen bladeren. Daar heb ik geen last van en het is veel minder gezeur dan de dieetlijst door de arts te laten ondertekenen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er bestaat geen wetsartikel waarin wordt bepaald dat de Belastingdienst geen inzage mag vragen in een medisch dossier.